Czy warto znać podstawy dobrej konwersacji? Oczywiście! Umiejętność rozmowy przydaje się wśród znajomych, podczas załatwiania zakupów czy spraw urzędowych, ale nawet podczas występów.
Tak naprawdę każda interakcja z publicznością to jest rozmowa. Może to być czas na zadawanie pytań, ale równie dobrze ktoś może chcieć nawiązać dialog spontanicznie i podczas naszego wystąpienia coś głośno skomentuje.
Dobra rozmowa jest sztuką. Przedstawiam tutaj znaleziony w sieci wykład pokazujący 10 punktów dobrej rozmowy. Poniżej opisuję streszczenie tych punktów.
1. Bądź obecny
Jeśli w trakcie rozmowy przeglądasz komórkę, albo po prostu myślisz o innych sprawach dnia, to jest to odczuwalne dla rozmówcy. W prawdziwej rozmowie nie istnieje wielozadaniowość.
2. Nie wygłaszaj jedynie słusznych opinii
Każdy z nas jest inny i ma inne doświadczenia. Dzisiejszy świat jest też bardzo podzielony w praktycznie każdej kwestii. Jeśli uważasz, że twoje podejście jest jedynie słuszne, to zamykasz się na drugiego człowieka.
3. Używaj otwartych pytań
Jeśli zadasz skomplikowane pytanie, usłyszysz prostą odpowiedź. Jeśli zadasz proste, otwarte pytanie, to skłonisz rozmówcę do zastanowienia się nad odpowiedzią.
4. Płyń z biegiem rozmowy
Gdy z kim rozmawiasz, pojawiają się w twojej głowie myśli, albo pytania, które chcesz zadać. Pozwól im przepływać, nie trzymaj się ich. Jeśli będziesz trzymać te myśli w głowie, przestaniesz uważnie słuchać rozmówcy.
5. Mów wprost, że czegoś nie wiesz
Nie udawaj, że jesteś specjalistą w dziedzinie, na której się nie znasz. Jest to wyrazem braku szacunku do rozmówcy, ale też bardzo szybko wychodzi to na wierzch.
6. Nie porównuj doświadczenia rozmówcy do swojego
Jeśli ktoś mówi ci o śmierci bliskiej osoby, albo o swoim rozstaniu, nie porównuj tego do swojego rozstania czy śmierci w twojej rodzinie. Wasze doświadczenia nie są tożsame.
7. Nie powtarzaj się
Powtarzanie jakiejś kwestii kilka razy, by „dotarło” jest wyrazem braku szacunku.
8. Nie zarzucaj zbędnymi szczegółami
Twojego rozmówcę mało interesują konkretne daty, czy nazwiska związane z twoją opowieścią. Interesujesz go ty. Nie ma znaczenia, czy historia jaką opowiadasz działa się miesiąc temu, czy 5 lat temu.
9. Słuchaj rozmówcy
Jeśli w rozmowie nie słuchacie się nawzajem, to po prostu jesteście dwiema osobami, które wygłaszają do siebie luźno powiązane zdania. To słuchanie rozmówcy tworzy rozmowę.
10. Zwięzłość
Wypowiadaj się na tyle krótko, by utrzymać zainteresowanie rozmówcy, ale na tyle długo, by pokryć temat.